Selvforsvarskurs

Kampsport er ikke bare sport, det er også selvforsvar. Fra tid til annen trener vi med fokus på nettopp det, og kan også tilby kurs med ikke-skadelige og velprøvde teknikker for selvforsvar og kontroll.

Kurset passer for personer som trenger trygghet i krevende situasjoner, f.eks. omsorgsyrker, psykiatri, rusomsorg, brann og redning, vektere og dørvakter. Kurset er selvsagt åpent for alle.

Dere vil lære både passivt og aktivt selvforsvar. Med passivt mener vi klassisk selvforsvar hvor du blir angrepet og er nødt til å forsvare deg eller skape avstand. Aktivt selvforsvar er teknikker hvor en eller flere trenger å kontrollere en person som kan være til skade for seg selv eller andre.

Forsvar mot slag, avstandskontroll, frigjøringer, nedtakinger, holdegrep, arm- og halslåser er noe av kurset innhold.

Kurset er laget av kampsportutøvere med hver mer enn 30 års erfaring. Pensumet bruker teknikker fra Gracie jiu-jitsu og eget opplegg brukt i psykiatrisk omsorg. Se gjerne video fra tidligere treninger på selvforsvar


Teknikker

Vi bruker mange teknikker fra Gracie Jiu-jitsu, som er godt kjent som meget suksessfulle teknikker i MMA. Gracie Jiu-jitsu har også et veldig godt selvforsvarstilbud, bl.a. populært brukt hos det amerikanske militæret og politi.

Hos IJB ønsker vi å være så åpne som mulig, så her følger et eksempel av selvforsvarskurset som går over 8 kvelder. Siden fungerer også som en fin referanse for de som har tatt kurset og ønsker å friske opp kunnskapene!

Kurset følger en plan som om det var en slåsskamp. Altså teknikkene starter med forsvar hvor vi begge er stående. Utover i kurset beveger vi oss mot bakken, som om angriperen har tatt oss til bakken og vi blir nødt til å forsvare oss derfra.

Dag 1 “Fallteknikk og forsvar mot angrep bakfra”

Å falle riktig og beskytte hodet sitt er ikke noe som nødvendigvis "faller" enkelt for folk. Vi lærer oss å falle riktig bakover, dvs å rulle på ryggen, sette haka mot brystet og sørge for at bakhodet ikke smeller i betongen.

I tillegg lærer vi oss å forsvare oss mot angrep bakfra. Ofte kallt bamsegrep eller kvelertak. Beklager kvaliteten på videoene, vi skal filme inn noe selv etterhvert :)

Dag 2 “Forsvar mot slag”

Vi etablerer konseptet grønn og rød avstand. Grønn avstand er 2 armlengder fra hverandre. Fra den avstanden kan ikke motstanderen slå eller sparke deg uten at du kan trekke deg unna. Rød avstand er 1 armlengde.

Enda en grønn avstand er helt inntil, hodet klemt godt inntil angriperen og grep rundt livet eller tilsvarende. Fra denne avstanden er det vanskelig for angriperen å skade deg med slag. I tillegg snakker vi om forskjellige kroppsholdninger som forteller deg om en angriper har tenkt å slå. Til slutt trener vi på å parere slag, etablere grønn avstand og kaste angriperen i bakken.

Dag 3 “Forsvar fra liggende på rygg”

Her trener vi på å forsvare oss hvis angriperen har slått oss ned eller puffet oss og fortsetter å angripe. Her bruker vi føttene for å holde angriperen på avstand slik at han ikke kan slå oss i ansiktet. Videre kan vi trekke han ned i closed guard.

Rener Gracie, hovedinstruktør i hos Gracie Academy, viser veldig godt hvordan dette kan utføres.

Dag 4 “Kom deg opp fra liggende posisjon”

Selv om jiu-jitsu utøvere er eksepsjonelt flinke til å forsvare seg fra bakken, så er det ønskelig å komme seg opp. Spesielt gjelder dette hvis det er flere angripere. Da ønsker du å komme deg opp så fort som mulig, slik at du har sjansen til å løpe unna situasjonen. Til dette lærer vi to teknikker.

Teknisk stand-up

og hook sweep

Dag 5 “Forsvar når motstanderen sitter oppå deg”

Går det skikkelig dårlig så kan det hende at angriperen blir sittende på brystet ditt, en såkalt full mount. Her kan angriperen slå og ta kvelertak. Vi lærer oss å komme ut av situasjonen, og få kontroll etterpå.

Dag 6 “Kontroller en motstander på bakken”

Vi ønsker med kurset å lære bort et selvforsvar som ikke skader angriperen og dermed kan brukes i yrker med slike krevende situasjoner. Ofte vil en angriper bli medgjørlig når han mister kontroll, dvs vi kontrollerer angriperen. Vi lærer derfor teknikker for å holde fast angriperen og beholde kontrollen når vi sitter på toppen av han/henne.

Dag 7 “Kontroller en motstander på bakken 2”

Vi lærer oss enda flere teknikker for å holde fast motstanderen og i ytterste konsekvens uskadeliggjøre med en halslås. Vi vil lære oss knee on belly, mount fra ryggen og rear naked choke

Dag 8 “Samarbeid om å kontrollere en motstander”

I en jobbsituasjon vil du ofte ha tilgang på hjelp til å kontrollere en angriper. Vi setter sammen det vi har lært til å kontrollere en person som ikke vil høre på fornuft eller er til skade for seg selv eller andre. Eksempel til inspirasjon kan være to politimenn fra et Gracie selvforsvarskurs mot en MMA-utøver.